středa 29. října 2014

Valašské frgále

Valašské frgále jsou velké koláče, nejčastěji plněné hruškovými povidly. Mezi další oblíbené náplně patří tvarohová, maková a ořechová, ale vyskytují se také náplně borůvkové, meruňkové a dokonce i zelné.
Jak už název napovídá, tyhle koláče pocházejí z Valašska. Což znamená, že bych se musela  stydět, kdybych se o ně nepokusila, protože ve Frýdku-Místku je Valašsko vlastně skoro "za rohem". Moje máma má narozeniny a nedávno povídala, že by se chtěla po dlouhé době podívat do skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm a koupit si pár hruškových frgálů. Jsem asi moc líná, ale na žádný výlet se mi nechce, takže jsem to mámě vynahradila tím, že jsem jí ty frgále upekla doma. Byl to docela boj, hlavně hrušková náplň, ale povedl se, chutnal a dokonce i vypadal.



Valašské frgále (1 koláč)


Kvásek:

60 ml mléka
13 g droždí
trochu cukru

Těsto:

94g polohrubé mouky
31g hladké mouky
3/4 žloutku
1/4 celé vejce
1/3 lžíce cukru moučka
30g Hera
12g oleje
sůl

Náplň: 

5-6 hrušek
povidla
trochu jíšky
badyán
skořice
hřebíček

Posypka:

38g mouka (hladká + polohrubá)
19g moučkový cukr
38g másla

Postup:

 Uděláme kvásek a smícháme ho se všemi surovinami na těsto. Pořádně prohněteme a necháme ho kynout. Během kynutí párkrát přetužíme (prohněteme). Připravíme si posypku a doděláme náplň (postup níže). Vykynuté těsto rozválíme na plechu do kruhu o průměru cca 32 cm. Okraje koláče pomašlujeme vejcem a naplníme, necháme asi 1 cm okraj. Posypeme posypkou a necháme ještě chvíli kynout. Pečeme ve vyhřáté troubě na 200 °C cca 10 minut do zezlátnutí okrajů. Po vytáhnutí z trouby pomažeme okraje máslem a necháme vychladnout. Polijeme rozpuštěným máslem smíchaným s rumem a vanilkovým cukrem. V tuto chvíli vypadá koláč poněkud divně, ale má to tak být.

Hrušky zbavíme jadřinců  a rozvaříme ve vodě (netrvá to dlouho). Zcedíme (nevylíváme), rozmixujeme na kaši a nalijeme na plech s pečícím papírem. Pečeme při 200 stupních asi 15 minut. Hlídejte, případně uberte teploty a promíchávejte. Chce to opravdu pevné nervy, jelikož mě se povedlo vyhodit pojistky. Vše by bylo jednoduchší, kdybyste si koupily sušené hrušky a tento krok přeskočily (uvařte, rozmixujte a dále pokračujte podle následujícího postupu). "Opečenou hmotu" nechte vychladnout a připravte si světlou jíšku z oleje, mouky a vývaru z hrušek. Trošku jíšky přidejte to hruškové hmoty, přidejte povidla (přibližně 1 vrchovatou lžíci), koření a rozmíchejte (kdyby byla povidla moc tuhá, rozehřejte je nad sporákem). Pokud jste zvládli náplň a psychicky se nezhroutily, tak pro vás už nic nebude překážkou. Hruškovou směs si připravte předem, protože její příprava dost dlouho trvá.


Koláč měl velký ůspěch, za což jsem ráda. Bohužel jsem ale měla málo hrušek, nevyšly na celý koláč, a proto jsem na volné místo nacpala meruňkovou náplň (rozvařené meruňky + vanilkáč + perníkové koření). Příště bych chtěla zkusit i jiné náplně, třeba tvarohovou a borůvkovou.

Žádné komentáře:

Okomentovat